Skip to content

Ön dönt: vezet vagy hátradől – avagy az AI-Driven Enterprise

Ön dönt: vezet vagy hátradől – avagy az AI-Driven Enterprise

Mára már természetes, hogy a mesterséges intelligencia (AI) által nyújtott pozitív hatásokból a vállalati informatikai hálózatok sem maradhattak ki. Cikkünkben a Juniper Mist AI-Driven Enterprise megoldásáról szeretnénk egy kis ízelítőt adni.

A Juniper név valószínűleg sok mindenkinek ismerősen cseng, aki az informatikai hálózatok világában tevékenykedik – de ki az a Mist Systems? Róluk annyit kell tudni, hogy az ő nevükhöz fűződik az első AI-driven (mesterséges intelligencia által vezérelt) vezeték nélküli LAN kifejlesztése. 

A mesterséges intelligencia segítségével sokkal kiszámíthatóbb, megbízhatóbb, mérhetőbb Wi-Fi-hálózatot lehet kiépíteni, ahol nagyon fontos mérőszám az, hogy a hálózathoz csatlakozott felhasználóknak milyen felhasználói élményben van részük. Vagyis jóval tovább megy annál, hogy a felhasználó sikeresen csatlakozott a letelepített AP-k valamelyikéhez, amit mi is láthatunk az AP menedzsmentfelületén, a felhasználói is látja a csatlakoztatott készülékén, de valami mégsem kerek, mert például nem tölt be semmilyen oldal vagy nem tud semmit letölteni, vagy kivárhatatlanul lassan működik az egész. De mi mindent megtettünk, hiszen van kapcsolata a vezeték nélküli hálózathoz!

Hogyan működik a Juniper Mist rendszere?

A Mist megoldása teljesen másként kezeli a hálózatot. Ráadásul emellett még olyan „extra” szolgáltatásokat is könnyedén kihasználhatunk, mint például épületen belüli navigálás (egyetemek, kórházak, konferencia központok, bevásárlóközpontok esetén), ahol a belső térben a telefonunkra telepített alkalmazáson keresztül, mint egy navigációs szoftverrel egyszerűen odatalálhatunk meghatározott helyszínekre. De akár célzott üzeneteket is küldhetünk az egyes felhasználóknak, akik egy adott hely közelében tartózkodnak (például egy plázában az adott bolt aktuális akciójáról kap értesítést a vásárló, ha éppen elhalad a bolt előtt), vagy épületen belül pontosan nyomon követhetünk nagyobb értékű, illetve „eltűnésre hajlamos” eszközöket. Továbbá egy, az éppen aktuális helyzethez kapcsolódó fejlesztésnek köszönhetően az eszközök jelezni tudják az operátoroknak, ha egy bizonyos területen belül (például a tárgyalóban) a felhasználók sűrűsége meghaladja az előre definiált limitet.

De ez csak a jéghegy csúcsa. A Mist Systemset 2019-ben felvásárolta a Juniper Networks, így a „menyasszony” hozományaként az AI nyújtotta előnyök a teljes hálózatra kiterjesztve, a WLAN, LAN és SD-WAN területeket is lefedik, magasabb felhasználói és informatikai élményt nyújtva a hálózat egyes végpontjai között kommunikáló felhasználóknak és üzemeltetőknek.
Nézzük meg, hogyan!

Felhasználói minőségmutatók

Ahogy már a bevezetőben is említettük, az első fontos teendő a felhasználói élmény megértése, amit a felhasználóra jellemző minőségi mutatók megjelenítése segít.

A legtöbb hálózatos cégnél a rendszereket arra tervezték, hogy képesek legyenek a hálózati eszközök menedzselésére, ugyanakkor ezek a rendszerek nem értik valós időben, hogy mi történik a felhasználóval. A Mist megoldásában minden egyes felhasználó (vezetékes és vezeték nélküli is) valós időben nyomon követhető, így a rendszer lehetővé teszi az egyedi felhasználói tapasztalatok megértését.

A probléma jellemzői

A második nagyon fontos jellemző a megoldásban rejlő mesterséges intelligencia ereje. Ennek segítségével tudhatjuk meg, hogy melyik felhasználóval mi történt, ha valami gond van, akkor azt milyen probléma okozta. Láthatjuk azt is, hogy a teljes hálózatra jellemző az adott probléma, vagy csak annak egy adott részre. Kik az érintett felhasználók, van-e köztük valami összefüggés? Ezeknek az információknak a birtokában már proaktív hibaelhárításra is képesek leszünk, vagyis akár azelőtt javíthatjuk a hálózaton előforduló különböző problémákat, mielőtt az ügyfélszolgálatot a hibával kapcsolatos tömeges telefonhívások árasztanák el. Ezenkívül az AI-alapú hálózatok arra is képesek, hogy a hálózati anomáliák bekövetkezése előtti adatokat elmentsék, elősegítve így a hatékonyabb hibaelhárítást.

Üzletmenet-folytonosság

A harmadik fontos jellemző a microservice-eken alapuló felhős környezet, a Mist Cloud, amely az üzletmenet folytonosságát biztosítja. (3. ábra)

A Mist Cloud alkotja a megoldás gerincét, és rengeteg előnyt nyújt a felhasználóknak. Például heti rendszerességgel kerülnek be új fejlesztések, javítások, melyek hálózati zavarok nélkül implementálódnak; a rendelkezésre álló szolgáltatások közül hardverbővítés nélkül állíthatjuk össze az üzleti igényeinknek megfelelő „csomagot”. Üzemeltetés szempontjából egy folyamatosan karbantartott, modern környezetet kapunk, üzleti szempontból pedig egy testre szabható, kiemelkedő minőségű megoldáshoz jutunk.

Természetes nyelvű kezelőfelület

A negyedik előnyös tulajdonság pedig az open architektúra és az open API-k. Ezekkel biztosítható az egyes folyamatok automatizálása és a 3rd party IT-partnerekkel történő együttműködés is.

A megoldás egy további nagyszerű dolgot is felvonultat, ami nagymértékben megkönnyíti a hálózati hibaelhárítást. Ő Marvis, „aki” – ha hihetünk az iparági pletykáknak – az angol „marvelous” (csodálatos) szóból kapta a nevét. Marvis egy „natural language” interfész, amelytől angol nyelven leírt, szabadszavas kereséssel kérdezhetünk. Marvis ugyanazt a folyamatot követi, amit egy élő hálózati mérnök is megtenne (csak sokkal gyorsabban, fáradtság nélkül), megkeresi és megmutatja, hogy milyen problémák vannak a hálózaton. Illetve különböző, az esetlegesen felmerülő hibák javítására szolgáló javaslatokat is képes tenni, amiket a hiba javítása érdekében el kell végezni.

Miért fontos mindez? Azért, mert a hálózatoknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell a piac változásaihoz, minden pillanatban rendelkezésre kell állniuk, hiszen egy-egy leállás adott esetben több millió forintos bevételkiesést okozhat. Természetesen mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy a jelenlegi munkáját milyen mértékben tudná támogatni egy mesterséges intelligencia alapú megoldás. A Mist megoldása rendelkezik ezen a területen a legnagyobb tapasztalattal, ők fejlesztették az első AI alapú megoldást a hálózati iparágban. Marvis az első „natural language” interfész, és azért az jelent valamit, hogy a többi gyártó is próbálja követni az irányukat és „születtek” már máshol is „Marvis hasonmások”.Ön is kipróbálná  a Mistet? Keressen minket!

A blogbejegyzés az IT Business cikkének átdolgozott változata.

hírlevél feliratkozás